Tirsdag, 3. april 2018 - En lang tur til Pienza


Oliventræer med Pienza i baggrunden
Det var udmærket morgenmad. Der var æg og det er fint i Italien. Jeg pakkede mine sager og kørte sydpå. Der er ikke langt til Milano og derefter ind på E35 mod Bologna. Vejen er meget fin med mindst 3 spor i hver retning og meget lige, - både vandret og lodret. Toget kører lige ved siden af og den kører hurtigt. Jeg kørte 130 km/t og den kom bare susende forbi. 200 km/t, - mindst. Jeg skulle køre 450 km og ved Bologna havde jeg kørt 200 og tog min frokost på en Autogrill. Jeg fortsatte derefter mod Firenze og pludselig kørte jeg mere i tunneller end udenfor. Jeg skulle igennem Appeninerne. Jeg kom ud på den anden side ved Firenze. Der gik vejen mod Rom, men det gør de jo alle. Jeg havde egentlig forventet lidt flere vinmarker her i Chaintiland, men der var mange andre afgrøder. Jeg kørte af E35 ved Bettolle mod Pienza. Jeg fandt hurtigt hotellet Affitacamera La Carbonaia. Hotel er måske så meget sagt.Jeg vil kalde det Bed & Breakfast, men manden, der ejer det, er flink og hjælpsom. Han ville gerne have betaling forud og i kontanter, men det kunne jeg ikke lige klare. Han måtte vente til senere.

Der var ingen grund til at spilde tiden, så jeg gik straks ud i byen. Der er fyldt med små butikker og rigtig mange Enoteker, - steder hvor man kan smage vinene herfra, - vel især Brunello Di Montalcino. Det er ikke en vin man drikker hver dag, - med mindre man har r…. fuld af penge. Prisen for en flaske starter ved 30 €, men der er også en grund til at den er så dyr. Der findes måske ikke en bedre vin i verden, - i hvert fald ikke når du sidder ved et enotek i Pienza. Jeg fandt Enoteca La Fortezza Di Montalcino. Et glas Brunello kan koste 8€, så det er ikke noget man drikker sig beruset i, men man beruses også af smagen!!! Jeg snakkede længe med ham, der skænkede vinen. Han viste sig senere at have arbejdet i vinkældre og han vidste meget om vin. Jeg lærte meget og min interesse smittede af, så han skænkede specielle glas af Brunello, og jeg skulle ikke betale for alle glas. Min hotelvært kom derind, så det var vel også en antydning af, at stedet er værd at besøge.
Jeg var blevet sulten og de anbefalede stedet lige ved siden af. Jeg fik en pizza (igen). Denne gang flad. Bunden var denne gang, om muligt, endnu bedre. Papirtynd og sprød. Så kunne jeg ikke mere og gik hjem på værelset og gik meget tidligt i seng.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Torsdag, 5. april 2018 - Varme kilder og kold business

Mandag, 9. april 2018 - Siena

Tirsdag, 10. april 2018 - Pisa